Monday, 30 April 2012

kawan dan sahabat ? :)


Beza antara KAWAN dan SAHABAT, TAK SAMA. Kebenarannya, kawan dan sahabat adalah dua istilah yang berbeza. Pernahkah anda dengar pepatah mengatakan "Berkawan Biar Beribu, Berkasih Biar Satu"? Apa kata anda? berkawan biarlah beribu, tapi kawan yang macam mana yang tergolong dalam beribu itu. Senang sekali saya katakan bahawa kawan memang mudah untuk dicari, namun tidak semua kawan yang boleh anda letakkan mereka di dalam kategori sahabat.
Apa beza kawan dan sahabat?, "Kawan inilah orang yang lari daripada kita sepantas-pantasnya tatkala kita amat memerlukan dia. Kita perlukan sahabat kerana sahabat akan sedia bersama kita dalam semua keadaan, susah ka, senang ka, sahabat tetap akan setia."Kawan mudah di dampingi sekiranya anda berduit, bergaya walhal sahabat orang yang akan sentiasa berdamping walau apa pun jua keadaan anda.

Memang benar, sahabat adalah salah seorang yang penting dalam hidup kita. Tidak semestinya anda bersahabat, mereka harus mengekori anda selama 24 jam. Sahabat ialah mereka yang mampu bersusah-payah, tanpa mengharapkan sebarang balasan daripada anda. Kadang kala, sahabat lebih memahami anda lebih daripada adik beradik anda. Memang benar ianya subjektif untuk diperkatakan, namun pesanan saya untuk anda diluar sana, carilah kawan yang boleh menjadi sahabat anda. Sahabat mereka yang akan membimbing anda sekiranya anda tersesat ke jalan hitam.
Kawan ada dimana-mana, kawan cuma hadir dikala senang dan gembira tetapi sahabat hadir dikala susah, senang, sedih dan gembira. Sahabat sanggup berkorban demi sahabatnya, sahabat akan sentiasa menjaga hati dan peribadi sahabatnya, sahabat akan sentiasa berada disisi sahabatnya, sahabat akan sentiasa membetulkan sahabatnya, sahabat akan berjuang bersama sahabatnya, sahabat akan memimpin sahabatnya yang sedang terkapai-kapai dan inilah namanya sahabat tetapi kawan akan pergi dikala kawannya susah dan sedih, kawan akan sentiasa cemburu akan kejayaan kawannya, kawan akan membiarkan tatkala kawannya terkapai-kapai, kawan tidak akan menjaga hati dan peribadi kawannya dan inilah kawan. Kawan hanya sekadar suka berbual tetapi sahabat berbual, berbincang dan berkongsi pendapat. Sahabat umpama permata disebalik kaca dan kawan adalah kaca disebalik permata tetapi ramai yang memilih kaca berbanding permata kerana kaca lebih menyinar berbanding permata. Ramai pernah mendengar istilah “kawan makan kawan” tetapi pernahkah anda mendengar istilah “sahabat makan sahabat”?
Anda tidak suka kawan anda? Kadang-kadang terpaksa berpura-pura senang dan suka dengan kehadirannya? tapi anda kena ingat , dia juga kawan anda yang pernah anda kenali satu masa dulu .
"100 kawan atau 1 sahabat?"
 
P/S: Jadi apa kata anda? Carilah sahabat berbanding kawan kerana sesungguhnya sahabat itu nilainya lagi tinggi dari seorang kawan. :)

bersama dea ! :)


baru-2 nie kami keluaq . tempat date kami tasek darulaman kali nie .. hampa jangan gelak ngan pic nie taw ! kami saja-2 snap . takdak apa dah yang aku nak cita pasai buah hati aku nie . apa pun, dea buad aku jatuh hati bila kami kenal dulu . hewhew . :) . . ramai yang tanya bila nak nek pelamin ? jawapan aku , tunggu kami kapel 10 taun dulu , baru kami akan nek pelamin . lagi 4 taun laa jawabnya kan ? insyaallah kalau ada jodoh .
6 tahun ajar segalanya dalam hubungan kami .banyak dugaan . tapi still bersama . dea banyak sabaq ngan perangai aku . n aku pun banyak sabaq ngan perangai dea . haha . okay . takdak apa dah nak cita pasai buah hati aku nie .. 

oh demam !

aku demam ! nak kata  terok , tak sangat laa .. tapi teruk jugak laa .. hahaa . lama aku tak demam , tiba-2 kemarin aku demam . mula-2 selsema , pasto melarat ke demam . :) . tapi , aku still p keja . sebab aku boring dok rumah .lama tak rasa demam . dulu bila demam , manja ngan mak abah , nak amek ubat . skunk kalau demam buad xtaw ja . mcm tak demam , sebab , xmaw mak abah risau . tapi .,selain mak abah aku yang risau bila aku demam ,. laki yang aku cinta to .. pantang aku demam sikit , satgi sampai la ubat kat rumah aku . caring sangat awek dea nie kan ? haha . tapi , memang macam to dea . aku demam ja , mesti ubat akan sampai . dulu aku payah nak makan ubat . jarang sangat . penah sekali , aku batok terok . dea beli ubat batok . aku memag tak lalu langsung . dea yang ajaq minum ubat to . pasto aku stat ketagih ubat batok to . sedap .. :) . tapi skunk , bila dea taw aku suka sangat ngan ubat batok . dea payah dah nak beli . haha . :D . semalam aku tengah keja . sampai ubat kat aku . takpala . malas makan , terpaksa makan jugak . sebab dea yang beli . :) .

Thursday, 26 April 2012

Pertemuan kami membawa seribu makna ! bila aku tak pernah jumpa orang yang aku sayang selama nie . walaupun sekejap kami jumpa , aku bahagia sangat-2 . dia kawan aku , dalam kawan yang aku ada , hanya dia sorang yang taw tentang aku . sebelum nie kami hanya im dalam fb , tp bila dapat jumpa , aku buad relex ja . sebab dah lama tunggu saat nie . yang kanan to kawan fini . comei kan ? fini pun comei .
tapi lepas kami jumpa , macam-2 jadi antara kami . n sekarang , dea dah block fb aku . sedih . ! sebak ! tapi aku diamkan , biar kesalahan letak d atas aku semuanya . demi orang yang aku sayang ,akau sanggup apa jua kata-2 dea . aku sayang hubungan perkenalan kami . biarpun aku diam , tak semestinya aku tak sedih apa yang dea buad . 
mungkin aku tak layak nak jadi kawan dea macam kawan-2 dea yang laen . aku tak mampu nak jaga hati dea . aku cuma harap , satu hari nanti , dea akan anggap aku kawan dea lagi . 

Saturday, 14 April 2012

hari nie aku bahagia sangat-2 . bila aku kuaq ngan dea , aku tak maki dea langsung . :) . mmg payah aku tak maki org . hehe . n hari nie dea baek sgt ngan aku . aku rindu dea yg dulu , tp sekarang dea buad aku rindu dea sampai bila-2. apa aku nak , dea beli ,..bgtaw ja p mana , dea bawak . aku bahagia sgt bila bersama deaa . aku nak balek hubungan kami mcm dulu . sia-2 6tahun aku pertahankan hubungan kami , n den kami putus . sia-2 ja kan ? sekarang aku dah tak pertahankan hubungan kami lagi , malah , d luar jangkaan aku , dea yang pertahankan hubungan kami pulak ! . apa pun aku buad  , aku tetap syg hang !

Wednesday, 11 April 2012

malam nie aku sedih sangat ! kenapa aku diduga sampai tahap nie . kenapa dea buad aku sampai macam nie ? cukup lah . di saat aku tertekan , dea kembali dengan segala kata-2 yang amat sakit . kenapa dea tak paham aku sekarang ? kenapa dea lebih pentingkan diri ? ya allah . apa lagi dugaan aku kena terima nie . cukup lah untuk sebelum nie .aku nak sangat dea berubah . aku nak sangat semua to . ! dea buad aku macam apa nie , bagi aku tawaq hati . dea cakap 6tahun , tapi peluang untuk aku cakap ? seminit pun x dapat ! sampai sekarang dalam hati aku hanya dea ! nak keluaq to boleh , tapi bagi kena ngan masa . faham la aku ! memang malam nie buad aku tak leh tidoq . aku off fon sebab aku nak dea sabaq , n jangan terlalu ekot hati . aku harap bila aku bangun esok , dea dah cool . to ja aku mintak . aku harap sangat2 . aku tak mampu nak lalui semua nie lagi . cukup lah dulu ..

Tuesday, 10 April 2012

dulu hari-2 ada call dari dea , tapi sekarang jangan kata call , msg pun takdak . aku rindu dea sangat-2,. terlalu rindu ! kenapa dea buad mcm nie ,. tapi aku taw , dea maseh syg aku . aku dpt rasa yang to .aku nak bahagia besama dea ,. maybe selama nie aku silap menilai dea , . betoi la org kata * bila ada x hargai , bila dah hilang , baru nak tercari-2* . .. tapi , aku bukan tinggal dea , hanya nak dea taw apa kau rasa . but now , knp dea diam diri mcm nie ! . aku hanya tunggu dea call ja . to ja aku nak . aku nak mula balik apa yang dah putus selama sebulan nie . aku xmaw yg 6tahun pergi mcm to ja ,. banyak sangat kenangan sampai aku x dapat lupakan dea walaupun sesaat . aku x mampu kenal laki len lagi sebab dea dah tutup pintu hati aku untuk org len  . aku x pernah salahkan dea atas apa yang berlaku , sebab aku taw , aku yang tak pandai jaga dea . kadang2 , aku  terluka ngan dea , tapi aku still terima sebab cinta . buta sangat kan cinta to sampai hati terluka pun maseh terima . tapi apakan daya , 6 tahun dah berlalu . masa dah x leh undur . aku bahagia dapat kenal dea . kalau jodoh aku bersama dea , aku terima , sebab dea orang yang aku cinta , dea lelaki yang pernah jaga aku satu tika dulu .dea ada di saat aku memerlukan , dea xkan dapat sama ngan orang laen . aku harap sangat dea jumpa aku . walaupun sekejap . sekarang , aku memerlukan dea . :'(

Sunday, 8 April 2012

                                                               sapa nie ? segak nya ! :) .. 
kenai dea masa aku form 2 . kat sekolah .. masa to dea kelas atas dari aku . hehe . kami sembang pun time rehat . tapi kalu buad jahat , kami buad sama-2 .. haha .. masa form 2 aku tak bapa taw sangat tentang dea . dea baek ngan aku . bila masok form 3 , kami kelas sekali . haha .masa to lah kami kenal hati masing-2 , cara masing-2, kami memang rapat . rapat sangat-2 ,. p mana pun kami p sama-2 .. masa to memang aku bahagia sangat ngan dea . hehe .bila masok form 4 , aku nie terpengaruh ngan cakap org len dari kawan . aku nak jauh diri dari dea sebab org len .. sebab to aku minx masok kelas laen . sebab aku terlalu ekot ckp . :'( .. tapi masa to aku ngan dea still lagi kawan , setiap rehat kami besama .tapi , ada satu malam to , aku dapat taw something ,. hurmm .. esok to kat sekola aku xmaw jumpa dea , tapi dea mai jumpa aku . time to macam nak qeyau .. sbb x sanggup nak kata kat dea , .. masa to budak-2 lagi . heee .. maaf laah kawan .. aku tak tanya apa-2 , terus aku buad keputusan sndiri . :') . lepas to kat skola kita ekot haluan masing-2 . tapi awak tak taw , setiap kali awak ngan kawan laen-2 , aku jeles . nak buad cena kan , silap aku jugak . :) .bila form 5 , aku stat dah bule pikiaq .. aku mula rapat ngan dea . tapi , malu taw dak ? dah la sendiri p buad pasai , pasto nak rapat-2 pulak . xtaw malu kan aku ? haha .. bila habes sola , kita rapat balek . tapi juz dalam fb . hehee :) .. takpa lah .. nanti kita makin rapat laa .. kann ? aku stat saaayaangg awaaakk kawaaann .. ! jangan pisah lagi hubungan kawan kita nie macam dulu .. :)

Saturday, 7 April 2012

hari nie aku bahagia sangat bila dea ajak aku kuaq p jalan2 ... masa to aku macam tak sangka ja dea nak kuaq ngan aku . dah time aku keja , aku pun balek keja 5.30 . dea kata , sat pun takpa.. nak lepas rindu ! terharu aku dengaq .. hahaa .habes keja 5.30 aku balek umah cepat2, siap2.  hari nie dea mai amek nek moto .. lama sangat tak ride ngan dea ..haha .. aku saja tinggai deaa kat taman sat , aku nak p kedai aku keja , punya syok bawak moto dea ,... elok sampai depan dea . aku dah benti , takdan nak letak moto , moto jatuh . naseb laa dea cepat2 mai angkat .. tidak mmg dapat sakit laaa .. :)

masa atas moto ngan dea , aku mintak maaf kalau aku ada buat salah kat dea .. dea pun terdiam .. dea bawak aku p tasek darulaman . mmg dulu setiap minggu to tempat kami lepak . elok sampai depan tasek , hujan turun . apa lagi ? dea jenes takot hujan , takleh kena sikit . ngada2 gila .. haha . masa nie la geng mat rempit kuaq . aku takot jugak masa tas moto tadi , buad mai pegang , mampuih . :) . memang setiap trafic light dea tak benti , mmg terbaek la kan . aku macam nak gila duk jerit ,.sampai ja depan yawata , aku nampak kat jitra hujan lebat .. dea nia kan penakot hujan , terpaksa benti kat kedai .. lama jugak la kat sito .. bermula lah banyak soalan aku kat dea . sampai deA tak laqat jawab ..haha ..

hujan lebat sangat tadi , aku mintak fon dea nak amek pic ,. dea malas ja nak bagi . bila dea nak bagi fon dea .., aku tergamam ! * eh awak ! fon baru ! nak pinjam bule ! * hahaa .. to lah kata-2 yang kuaq dulu .. n den , dengan lantasnya dea jawab .. * eh awak ! tak malu mintak fon saya ! bukan ka awak benci saya ? * hahaa .. aku pun buad macam xdak pa :) .fon yang dea beli to , dea penah mintak aku beli , tapi aku x beli . haha . tercapai gak impian dea nak fon to , hehe .. lepas to , aku nak balek sangat2 dah , dea dok kalot hujan2 . padahal tak lebat pun , geram gila ..dah lama kat temat to , dea nak gak redah hujan yang renyai2 ..

bila dah redah ,apa lagi ? rumah dea la tempat dituju .. haha a.. sampai ja kat rumah dea , anak buah dea duk maen aer kat luaq .. aku apa lagi . p duk sekali laa ngan anak buah yang comei to . setiap kali p rumah dea ja , mesti aku akan besama anak buah dea ..time to dea duk sembang ngan kawan dea . paastoo family dea suh aku masok ,.:)

dah biasa ngan family dea , so , tak malu pun laa nak masok to .. bila dah masok rumah . kami sembang2 .. :D .. mak dea , ayah dea , kak dea , mmg best . sporting sangat . mak hidang bihun kat aku .. mcm taw2 ja aku lapaq kan . haha .. sembang punya sembang , dah koi 7.30 .. dea pun qalit nyembang ngan kawan dea kat luaq umah .. segan aku nak p panggil dea masok .. mak dea bgtaw tadi p minang awek abg dea . sedih ,.. :'( .. abg dea dah tunang ngan kak lola .. tapi kami ? selalu sangat mak dea duk tanya aku pasai tunang , tapi alasan aku banyak sangat .. kesian kt dea , hurrmmm ...

kalau ada jodoh , insyaallah kami bersama . tapi aku dah banyak dosa ngan dea , ngan hubungan kami ..aku takot nak kembali pada dea , sebab dea terlalu baek ngan aku ,aku cuma harap , aku dapat lagi bersama dea setelah 6taun kami bersama .. to ja aku harap . aku nak lupa kisah aku , n kisah dea . aku nak mula balek kisah baru .. tapi , sanggupkah hati aku ? n perlukah aku cerita segalanya kat dea ? :'( ..
if aku cita , dea takkan terima lagi . :'( . .. i love you izwan !

hari kedua kerja :) . lawak kan ? haha .. kerja yang best , senang , tak susah , tak penat :) . banyak gak pengalaman keja kat sini .. sebelum nie pi kedai topap ja , hanya tulis no ., bila kerja kat sini , aku yang tlg masok topap kt orang-2 ,. susah gak . sebab kena hati-2 .takot silap tekan . haaaa.. pastoo belajaq fotostep . hahaa .. syok sebab bule tekan2 mesin to . hehe .. perak kan ? haha .. nak buad cena , x penah duk qeja pun sebelum nie , .. tapi nie keja part time ja . :'( . sabaq sat una oi .. :) .. sebab boring laa bule snap pic nie .. :) . gedik sat nah .. hari nie senyum sat sebab dea mcg aku .. hehee ..

Friday, 6 April 2012


awak ! saya rindu awak sangat-2 . tapi maseh boleh kah hubungan kita macam dulu lagi ? dah dekat sebulan kita jarang nak msg n call . kadang2 saya fikir pasal hubungan kita , saya sedih sangat . dulu saya harapkan awak sampai bila-2, tapi sekarang , semua to hanya mimpi2 saya . dan saya taw awak tak salah dalam semua nie . semua silap saya . saya tak pandai jaga awak ,.saya tak pernah cakap elok2 ngan awak , saya suka marah awak , suka hina awak . saya taw semua silap saya ,sampai saya lalai nak jaga hati awak macam dulu kita kenal . tapi awak , saya harap sangat awak maafkan saya . awak selalu call n saya tak layan setiap call awak sejak hati saya sakit ngan perangai awak. tapi saya diam , saya tak bgtaw awak yang saya terluka sangat ngan apa awak buad . tapi awak tak pernah fikir semua nie . takpa awak , saya tak pernah salah awak . silap saya juga selalu bagi peluang untuk awak .Saya syg awk sangat2 . sebab to saya tak penah mintak pinjam bahu sapa2 nak seka aer mata yg mengalir setiap kali saya teringat awak dan kenangan kita . saya lari jauh dari awak sebab saya nak yang terbaek untuk awak dan saya . dan sama2 kita berubah .skunk kita sama-sama rindu . sebenaqnya , sebab ego yang saya jadi macam nie dan terus buat tak taw kat awak . sebab ego lah kita sama-2 saling rindu , dan tak dak sapa yang maw tegur dulu . kan .

kenangan bersama awak , tak pernah saya lupa . setiap gelak tawa awak . saya maseh ingat sampai hari nie .awak terlalu baek ngan saya . sampai setiap apa awak buad buad saya tak leh lena . saya rindu awak ..! awak tak macam laki len . awak caring sgt ngan saya . bila saya bersama awak , apa benda pun awak tak bagi saya buad . suma awak nak buad . sampai tempat duduk saya pun awak tlg lap ,. punya awak syg saya . . saya tak pernah buad sampai mcm to kt awak . saya taw , saya xkan jumpa laki sehebat awak . family awak pun terlalu baek ngan saya . sampai kadang2 kita gadoh sebab orang laen . awak selalu cakap , mak ayah awak rindu saya .. setiap kali keluaq , tempat petama kita p , rumah awak . awak nak saya jumpa family awak dulu .tp setiap kali kuaq saya takpenah pun bg awak jumpa mak ayah saya dulu . jumpa pun kadang2 ja . awak baek sangat . tapi , saya terpaksa buat suma nie awak .. saya nak tengok awak bahagia ,. tapi layakkah saya yang mulut suka maki nie untuk awak yang terlalu baek untuk saya ?

Tuesday, 3 April 2012






 haha ! maaf lah kawan ! tak sengaja la amek pic hampa ! terima kaseh sudi jadi kawan aku . kita rapat last minit kan ? haha . apa pun kenangan ngan hampa takkan aku lupa la ! kenal ngan hampa , tidoq tak tentu ! 7 pagi bawu tak pala . lawak laa .. maaflah kalau selama nkita kenal , aku ada buad hampa sakit hati . sorri taw ..aku bahagia sangat dapat kenal hampa . kita satu kelas , tapi sebelum nie kita tak pernah rapat kan ? juz , cakap2 ja . last paper kita tidoq lewat sama2 . sampaikan nak p jawab exam pun tak jaga .naseb ada orang mai gerak kita kan . hehe .. to lah , saat terakhir kita sem nie . koko, jawa , tengs taw bawaak una p jalan2 ngan dea . :) . hampa tak kisah kan ? hope terima una seadanya .. aku sayang hampa ketat2 .. :D ..


sahabat facebook :)

awak ! saya syg awak sgt2 ! walaupun kita hanya penah kenal dlm fb n penah terjumpa hanya sekali, saya bahagia ngan awak !! awak kawan saya ! awak tempat saya luahkan segalanya ! awak ada waktu saya sedih , dan awak ada di saat saya perlukan awak ! saya sayang awak sangat ! dulu masa first kita kenai , kita musuh . tapi sekarang awak kawan saya , awak teman saya ! walaupun saya banyak kawan , tapi saya selesa ngan awak , sbb awak sorang ja taw saya nie macam mana . kawan yang saya kenal lama pun tak pernah taw tentang saya . tapi hanya awak !

awak sentiasa bagi sokongan kat saya . walaupun beza umur n saya , saya tak pernah kisah. sebab jalan cerita kisah kita sama . dulu penah saya cakap nak awak jadi adik saya . awak terima . pasto , kita ada problem . awak tinggal saya . masa to hanya saya ja taw macam na rasa kehilangan sahabat . saya berulang kali minta maaf kat awak . lastly , awak maafkan . masa to bahagia tak terkata la awakk ..

awak ! jangan pernah tinggal saya lagi untuk kesekian kali . saya perlukan awak . ! awak ! saya taw kisah to tentang saya . terima kaseh awak !!

thanks for being a great and wonderful friend for me . i love you . and please always be on my side . so that i can be strong enough to go through my complicated life :') i need you buddy . please always remind me to behave myself ;) sorry kalau fini ketegaq ! hehe . 

awak .. saya ingat kata awak nie . n saya tak penah kisah selama nie awak ketegaq pun . sebab awak saya sayang ! dan saya tak pernah langsung nak rasa sakit hati ngan awak !
saya sayang awak sangat2 ! terima kaseh sudi jadi kawan saya :)




 dah sampai setahun kita kenai . macam2 perangai kita bila bersama . kita makan sama2 , keluaq sama2 gadoh sama2, mengata sama2, dan semuanya sama2 laa... hehe .. hampa la orang yang selalu bagi sokongan bila aku ada masalah ngan si dea . . nie malam last kita keluaq . sambut bufday wana  . malam terakhir dan sama2 kita p mandi pas obenite .hehe .. best lah ..dah lama kita kenai , tapi kita tak penah gadoh . kak , emy , wana , ayu .. i love you ! maaflah kalau selama nie una selalu abaikan hampa . kan ? tapi kita kan kawan . bahagia sangat bila ingat telatah hampa semua . macam2 ragam . apa pun yang jadi , jangan           pisahkan hubungan kita nie . apa yang dah jadi kawan kita yang sebelum nie , kita jangan buad cam dea nah . kita dah bahagia walaupun tanpa dea . lastly , una tak pernah rasa sakit hati pun dengan hampa semua . I LOVE YOU KAWAN !


Monday, 2 April 2012




selama 6bulan kami kenal , macam2 yang kami lalui bersama . kadang2 una ada buad depa sakit hati , tapi apa pun depa kawan una . depa teman una tidoq malam2 selama 6bulan . n una sayang depa sangat2 . una taw una banyak buad silap , una mintak maaf kawan. apa pun hampa la kawan una yang suka layan karenah una kan . una kan suka cakap banyak n kadang2 una taw una buad hampa rimas . tapi apa pun , hampa kawan una . hari terakhir kita bersama , una luangkan masa untuk hampa sebab una taw sejak akhir2 sem una banyak berubah . kan ? maaf k . una buad suma to untuk una jugak . una harap sangat apa yang una buad bagi hampa sakit hati , hampa maafkan una . okay . sayang hampa ketat-2.. :)
una suka orang yang jadi diri sendiri dari dok ekot orang lain . n una jadi diri una sendiri . apa una buad atas dasar diri , bukan kerna terpaksa .siapa pun una sebelum nie , una akan cuba ubah hidup una macam orang sekeliling una . una mulakan hidup baru tanpa orang yang pernah una cinta .dan sekarang , una bahagia sangat kerna orang sekeliling una always bagi semangat untuk una . walaupun kisah 6taun una terpaksa lupa untuk diri una, una redha . mungkin ada hikmah atas apa yang dah jadi .
kisah lama una tutup dengan hati terluka , kisah baru una bukak dengan hati nak bahagia :)